UK sued by Africans over colonial-era abuses

africa tea plantation

A group of Kenyan activists filed a case against the UK to the European Court of Human Rights (ECHR) on Tuesday.

Lawyers representing peoples forced off their land in Kenya’s Rift Valley argue the UK has violated the European Convention of Human Rights, to which it is a signatory, by consistently ignoring complaints lodged by the victims of colonial rule.

“The UK government has ducked and dived, and sadly avoided every possible avenue of redress,” Joel Kimutai Bosek, representing the Kipsigis and Talai peoples, has said. “We have no choice but to proceed to court for our clients so that history can be righted.”

The British Empire ruled Kenya between the late 19th century  till 1962. The peoples living in the Rift Valley were forced off their lands in the early 20th century. Today, the area around Kericho, the biggest town in the Valley, is a major tea-growing region farmed by multinational majors.

“Today, some of the world’s most prosperous tea companies, like Unilever, Williamson Tea, Finlay’s, and Lipton occupy and farm these lands and continue to use them to generate considerable profits,” the plaintiffs said in a statement.

Previously, the Kipsigis and Talai took their cause to the UN, where a special investigative panel expressed “serious concern” last year over London’s failure to acknowledge its share of responsibility or issue an apology for colonial-era abuses. The complaint to the UN was signed by more than 100,000 people who suffered from colonial rule or their descendants, demanding an apology and reparations for their land being ceded to white settlers.

Filing the case with the ECHR has been praised by the outgoing governor of Kericho County, Paul Chepkwony, who said it was “a historic day” for the whole region.

“We have taken all reasonable and dignified steps. But the UK government has given us the cold shoulder. We hope for those who have suffered for too long that their dignity will be restored,” Chepkwony stated.

UK Waged ‘Dirty’ Propaganda Operation In Africa

An earlier report said:

A covert unit within the British Foreign Office targeted Kenya’s first vice president, Oginga Odinga, in the 1960s as part of a “black propaganda” campaign, The Guardian reported, citing newly declassified documents. After Kenyan independence from the UK in 1963, London perceived the left-wing politician as a threat to its interests, according to the papers.

Odinga is said to have been subjected to a three-year campaign by the Information Research Department (IRD), a clandestine unit initially established by the post-WWII Labour government to spread anti-Communist views. The effort was led by the Special Editorial Unit (SEU), a highly secretive “dirty tricks section” of the IRD, the report says.

After Kenya broke free from British rule in 1963, London apparently viewed President Jomo Kenyatta as the preferred leader of the country. However, the UK seemed to have been worried that the vice president, Odinga, a left-wing figure who was open to relations with the Soviet-led bloc and communist China, could somehow replace Kenyatta in the future. These apprehensions led the British ‘black ops’ units to scramble to undermine Odinga, despite British diplomats recognizing that he was not actually a communist, the report says.

The declassified files detail four campaigns to smear Odinga, according to The Guardian. In September 1965, the Daily Telegraph reported on a pamphlet issued by a fictitious organization called the ‘People’s Front of East Africa’ that branded Kenyatta’s government as “reactionary, fascist and dishonest” while touting Odinga as “a great revolutionary leader” who would ascend to power with the help of a new socialist party, the outlet says.

However, this was, apparently, a sophisticated propaganda ploy meant to arouse suspicion that Odinga was in league with communist China. The IRD is said to have distributed the pamphlet among “leading personalities and the press.” The story gained significant traction in Kenya and successfully convinced many of the country’s ministers that the pamphlet was genuine.

According to historian Dr. Poppy Cullen of Loughborough University, as quoted by The Guardian, all of this “clearly shows that Odinga was considered the main threat to British interests.” It also demonstrates the lengths to which the British were prepared to go to undermine him, he added.

However, the Kenyan vice president smelt trouble, the report says. In 1964, he accused the British press of a “a spate of vilification and facile criticism,” decrying the allegations in their reports that he was plotting against Kenyatta.

In another instance, the SEU reportedly created a leaflet from what was called the ‘Loyal African Brothers’ that castigated Odinga as “a tool of the Chinese” communists.

Although this organization never really existed and was merely the creation of British propagandists, over nearly ten years the fictitious group produced 37 leaflets claiming to want “to free Africa of all forms of foreign interference.”

In April 1964, Kenyatta voiced suspicions that Odinga might attempt to overthrow him, which, The Guardian says, prompted plans for British military intervention should a coup take place. In the aftermath of these propaganda efforts, the homes of Odinga and his supporters were raided, but no evidence that a coup was being prepared was found, and the vice president kept his post, at least for the time being.

In 1966, Odinga resigned and established his own leftist party, the Kenya People’s Union. In 1969, the party was banned, and Odinga was placed under detention and later jailed by Kenyatta’s successor, Daniel arap Moi. Nonetheless, Odinga’s son, Raila Odinga, is set to take part in Kenya’s upcoming presidential election.

“The story of the British propaganda operations in Kenya is a reminder that the days of a declining empire were not as much pomp and circumstance as deception, disinformation and dirty tricks,” Professor Scott Lucas, a specialist in British foreign policy at the University of Birmingham, told The Guardian.

In May, The Guardian revealed how, from the 1950s to the 1970s, London sought to drive a wedge between Moscow, Beijing, the Arab world, and Africa through disinformation in an attempt to undermine their global influence.

Documents declassified back in 2021 and seen by the newspaper also showed that the British propaganda campaign had played a role in the mass slaughter of communists in Indonesia in the 1960s. Although the propaganda unit was officially disbanded in 1977, similar efforts allegedly continued for nearly another decade, according to the outlet.


Support Countercurrents

Countercurrents is answerable only to our readers. Support honest journalism because we have no PLANET B.
Become a Patron at Patreon

Join Our Newsletter


Join our WhatsApp and Telegram Channels

Get CounterCurrents updates on our WhatsApp and Telegram Channels

Related Posts

Join Our Newsletter

Annual Subscription

Join Countercurrents Annual Fund Raising Campaign and help us

Latest News